Den fjerde camper
Minicamperen
Sådan gik det til.
Historien har jeg fortalt et utal af gange, her kommer den igen.
Min arbejdsplads gennem 23 år + 5 - 6 år som ind lejet skulle lukke, hvilket betød en ikke uvæsentlig lønnedgang for mig.
Jeg havde i mange år, levet af vagttillæg, overtid og tilkald og kun haft rigtig fri, når jeg var langt væk i camperen. Med et slag blev min løn nedsat betydeligt, senere nærmest halveret.
Udsigten til at få et nyt job, var nærmest ikke til stede. Og for at gøre det fuldendt, var jeg havnet i en familie, som ikke havde spor lyst til camping. Vi prøvede, men det blev aldrig noget de glædede sig til. Den eneste der savnede det var mig. Først prøvede jeg at få lov at opstille den uden plader, men der hvor jeg havde lånt pengene, gav man ikke tilladelse til det.
Da jeg derfor satte camperen i kommission med salg for øje, købte jeg hurtigt en stor ældre campingvogn. Jeg indrettede den som en camper, med alt, men den var stadig besværlig at have med rundt, ikke mindst, fordi jeg mangler synet på det ene øje.
Så da det endelig opbrud kom, i 2011 var noget af det første jeg søgte efter en lille brugt camper, som økonomisk var overkommelig i indkøb og årlige udgifter.
Her kommer den lille P 100 camper helt til sin ret. Da den er bygget på en Pickup, uden adgang fra førerhus til camper delen og er født med benzinmotor, er vægtafgiften til at overse, ca. 4200,00 kr. årligt. Forsikringen er også yderst billig, i alt koster det godt 700 kr. om måneden at have den på vejen.
Da jeg byttede mig til den, havde den stået længe. Den er født i 1990 om camper delen er monteret fra start, er det umuligt at vide, men det kan ses af materialebruget, at camper delen er fra den tid. Det kan også ses, at den er blevet renoveret senere. Hvor meget ved jeg ikke. Måske er toilettet blevet renoveret der, da der er brugt den nye grå plade. Det er som sagt, kun gisninger fra min side.
Nu her flere år efter erhvervelsen er camperen blev noget opdateret.
Der kan nævnes:
Et ekstra batteri, på 60 ah, så der samlet blev 120 ah, mod 60 i starten, derefter to nye marinebatterier på hver 60 ah samt en gammel tung, men fin elektronisk 20 amp. lader
Solcelle på 55 vat.
65 l. friskvandstank, indbygget i den ene sædekasse. Der stod en 10 l. åben vanddunk, indeholdende 7 – 8 l.
12 v. elvandvarmer og ændret badeværelse, nu med mulighed for brusebad. Det er senere blevet ændret med en pæn og moderne vask, som desværre fyldte for meget, så nu er det lavet om igen til glæde for pladsen i det lille rum.
Så blev motoren, på de 76 hk udskiftet med en V 6 er, med noget flere hk og et meget bedre drejningsmoment til følge.
En brugt motor fra en Granada fra 1985 som havde gået 138.000 km. til 2800,00 som fik ordnet de to topstykker, da der var gået en toppakning + en masse arbejde med at finde de rigtige stumper til at kombinere den med gearkassen, fra Taunus rækkemotoren, ophæng og udstødning, samt en masse andet, som mest blev overladt til min bror.
Efterfølgende en 12 – 13 af de slemme, for at få den til at arbejde. Men det var prisen værd. I dag har jeg en hel fantastisk motor og en hel anden camper at køre i.
Bagfjedrene blev samtidig banket op og der blev lagt et ekstra lag i, som hævede den betydeligt bag i. Men jeg vil stadig gerne finde et par brugte luftpuder til yderligere forstærkning.
Dækkene, viste sig at være 11 år gamle, så den fik fire nye og så har den fået alufælge 1" større end normalfælgene til de nye dæk.
Heller ikke dette var den nemmeste eller billigste opgave.
Generatoren, et levn fra fortiden, er blevet monteret på cykelstativet.
I 2013 blev der indkøbt to nye alu minicykler med 6 gear.
Som i alle mine andre campere, er der over tid sket div. ændringer af bord og anden indretning.
Her har jeg bl.a. købt et komplet sæt hynder fra en anden vogn, som jeg har kombineret med nogle skrå hynder, fra en sovesofa, for at få to optimale siddepladser. Ligeså, er der kommet gardiner til.
Hvert år, har jeg tilføjet noget nyt. I 2015 er der således opgraderet til tre marinebatterier på hver 75 ah i alt 225 ah af hensyn til kompressorkøleskabets store forbrug.
P.t. er jeg i gang med at montere pløjelygter foran alkoven. Jeg havde købt en 25 amp. Elektronisk lader hos Biltema, den første holdt tre uger og ødelagde et træf og en lille ferie bag efter. Den blev ombyttet til en ny magen til, som holdt et halvt år, så begyndte blæseren at larme. Den blev afleveret, jeg satte igen den gamle lader i og jeg fik 4 projektører i stedet for.
På mit arbejdsprøvningssted (Værestedet) Holbæk Bådcenter, fandt jeg i jerncontaineren, et brugt og skævt søgelænder i rustfrit rør, som jeg har skåret i stykker, fået tig svejset nogle rør i mellem og på, som skal holde dels de fire lygter, men bedst af alt de to spejle, som bliver ført længere fremad på bilen og gør, at jeg ikke skal dreje hovedet af led, når jeg bruger højre spejlet.
Den kommer en del rundt, bliver brugt flittigt til fødselsdage eller i andre anledninger, hvor man kan risikere, at få et glas for meget, eller til en weekendovernatning, er den helt fantastisk. Og så er den rimelig økonomisk, går ca. 7.5 km. på l. og koster ikke alverden i vægtafgift.
Den kan på ingen måde, sammenlignes med de tre andre, jeg har haft. Måske mest med den første, på grund af brændstoffet, der er benzin, samt at den har fået anden motor, med to ekstra cylindre.
Jeg ville gerne have haft en dieselmotor, men det var umuligt, at finde en i en acceptabel stand, som kunne holde til strabadserne. Jeg blev anbefalet, at holde mig til benzin, som også giver den billigste vægtafgift.
Hvornår den bliver færdig, det gør den forhåbentlig aldrig.