Lav et trinbræt til din camper

Bente Jørgensens trinbræt. Det er jo til dels hendes skyld, at denne side blev til. Måske, hun vil tage et foto nedefra, så alle kan se, hvordan det er lavet.

Lad mig starte med at tilstå, at jeg på ingen måde er verdensmester i den disciplin, det er at designe et trinbræt til en camper. Jeg har til dato kun lavet, (med gode venners hjælp) to sæt trin, det ene til en Suzuki Grand Vitare, det andet sæt til min daværende Fiat Ducato, med Alko undervogn og påmonteret en Burstner T 618 kabine.

Det vil sige, jeg har lavet tegningerne, fået bukket det hos en maskinfabrik, som sælger sø-resistent aludørkplade, samt kan klippe og bukke det på maskine og derefter har jeg sat det på. Når dette er sagt (skrevet) mener jeg selv det er lykkes, om end ikke andet, så til min egen tilfredshed. Og det er da min plan, at der på et tidspunkt, også skal på min nuværende camper.

Jeg er vidende om, at man hos flere firmaer, der tilretter handicapbiler, kan købe et trinbræt, på længde. Men ærlig talt, de er ikke særlig fikse, som regel lavet af elefantrist lignende materiale og derfor ikke tætte, men det er dit valg.

Hvorfor et trin på din camper?

1. Det ser pænt ud.

2. Det minimerer det trin, du skal tage, for at komme op i din vogn.

3. Det har en positiv indvirkning, ved at minimere det snavs, fra forhjulene, småsten og græstørv, når du kører på græsarealer.

Hvordan kommer jeg i gang?

1. Du finder en smed/maskinfabrik, eller lignende, der som udgangspunkt kan give en pris på et trin efter dine tegninger.

2. Du finder den rigtige højde, for dit trin, ud fra evt. din kasses nederste punkt, tillagt 0,5 cm. Til en fleksibel pude af f.eks. gummi.

3. Start med denne højde, som udgangspunkt. Find, eller byg en kasse af træ, noget mindre end denne højde, med den nederste del, evt. to stk. ¾ ” brædder på tværs, som opklodsning og stil den der, hvor du sætter din fod, når du stiger ind. Hvis det føles rigtigt, er du hurtigt videre.

4. Hvis ikke det føles rigtigt, må du prøve begge veje, både op og ned. Mere træ, eller mindre.

5. Når den rette højde, er fundet og det ikke stikker for langt ned, finder du et sted at fastgøre det til, under panelet. Det kan evt. monteres bag nederste samling og boltes med rustfri bolte. Det skal også sættes fast under selve camperkassen, men med store huller og mellem læg af gummi.

6. Nu skal du finde bredden. Kan den have samme brede, som din kasse, eller skal det gå lidt skråt?

7. Det skal starte neden for underkanten af den bagerste skærmkant på din forskærm. Afhængig af forskellen på førerhus, (hvis det er en alkove, eller delintegreret,) må du vurdere, både hvordan det ser ud, men også en tur til synsmanden med en vandret og lodret papskabelon, for at illustrere, hvad du har i sinde.

8. Afhængig af hans ansigtsudtryk, har du nu skabelonen til din smed, som skal lave to spejlvendte alu pladestykker, samt to stk. 1,5 – 2,5 mm. plader udformet som et par stænklapper. De skal gå 2 cm længere ned end trinet, eller som den kant, der er bukket nedad væk fra bilen.

Held og lykke med projektet, som alt andet, tag tiden til det og find den bedste løsning inden du laver det.
Afhængig af højde, bredde fortil og bag, vil formen ændres, men noget i denne retning. Dette er højre side, det andet, er spejlvendt.
Sådan ser det ud.
Ja så kom der sidepipes på, det var ikke nødvendigt, sagde den daværende kone. Jeg troede, det var fordi hun var misundelig,
fordi, der kun var plads til en kort i hendes side, til gengæld, blev den ikke varm.
Som det vil være de fleste bekendt, eller i hvert fald dem der følger med på min hjemmeside jævnligt, solgte jeg denne camper, efter 5½ år og købte derefter en ældre bogie campingvogn. Den blev dog byttet til en lige så gammel Ford P 100 årgang 1990 med fastmonteret camper kasse på. I de næsten 4 år, jeg har haft den indtil nu, er standarten blevet hævet betydeligt. Fra en start med en 10 l. åben ferskvandbeholder, til en 45 l. vandvarmer og brusebad, samt solcelle. Ligeså har den fået banket fjedrene op bagpå, et ekstra lag, samt nye fjedre fortil og alufælge. Alle støddæmpere var intakte. Den er født med en 76 hk. OHC motor, men sidste år fik den to ekstra cylindre, det har hjulpet på accelerationen, selv om den aldrig bliver en vædeløber, men nu har den kræfter til dens køreegenskaber. Senest har den fået nyt brugt indtræk og hynder. Det sidste ønske er to luftpuder bag til, som vil give den optimale køreegenskaber, samt et træk så båden kan tages med på tur. Se den på nogen af de andre sider. M.v.h. B.H.
Her et færdigkøbt, men så skal der understøtning til.
Dette trin, har man ikke meget glæde af, hverken når man stiger op, eller til forhindring af snavs. Men det ser pænt ud.
Del siden på Facebook
Bente 17.02.2015 11:36

Hej Børge, jeg har slet ikke set at du har lagt et billede af mit trinbræt på din hjemmeside. jeg skal snarest tage et billede, Jeg er rigtig glad for mit trinb
Svend 06.05.2014 00:54

Tak Børge for tipset
Børge Holm 01.05.2014 19:00

Hej.
Under forudsætning af, at trinet bliver fastgjort i underdelen af panelet, fortil i skærmkanten og bagtil under kabinen, er det rigeligt.
Svend Sølvkjær 30.04.2014 22:45

Du ser godt ud smed med trinbræt,hvor er det fastgjort under vognen?