Ferien 2006
Ferieturen 2006
Ferieturen i 2006 var egentligt dømt til at gå til Norge, men blev tidligt ændret til en tur til Normandiet og Bretagne, men startede alligevel med en overnatning, i Nordmændenes sommerhus, ved Bjerge strand. Vi var inviteret til spisning, om fredagen, og som vi plejer, overnattede vi i camperen, til næste morgen, hvor vi fik morgenmad, inden vi tog videre for at besøge min mor. Efter dette besøg, tog vi hjem, og pakkede de sidste ting.
Vi var klar til at køre over broen, kl. 16.30 og var vel i Assens knap et par timer efter.
Vi overnattede ved Trines forældres sommerhus.
Derefter kørte vi til Trines forældre, for at få kaffe og morgenbrød. Herefter gik turen mod Tyskland, for indhandling. Vi havde kun under ¼ tankfuld brændstof på, så ganske kort før målet, mente vi det var tid at fylde reservedunkens 10 l. på. Disse 10 l. har vi haft som reserve i omkring 4 år efterhånden. Mens vi havde LT eren, der kørte på benzin, var det ganske rart med en ekstra dunk, vi havde da 2 stk. 10 liters dunke med, dette er nu, grundet pladsen, nedsat til en enkelt, som jo alligevel, rækker til næsten 100 km. Kørsel, og den anden, står så i vores 20 år gamle Pajero.
Efter at have handlet, stort og småt, samt brændstof, kørte vi videre, og gjorde vores første stop i Rendsburg, vi forsøgte først med den store camperplads, men den var fuldt optaget, så vi kørte videre til den anden, og noget mindre, i samme by.
Her var vi til gengæld, kun 4 – 5 biler natten over. Man kunne godt få den tanke, at ikke alle, er klar over dens eksistens.
Næste dag kørte vi videre til Minden, hvor vi allerede sidste år, da vi sluttede turen af her, aftalte, at vi næste gang, vi kom forbi her, ville se noget mere på denne by, og især vandkrydset. Den første dag, gik vi en tur over den lille bro, op i byen, næste dag ville vi på en kanalrundfart, så vi cyklede, ud til slusen, hvor bådene ligger til kaj. Efter at have krydset lidt rundt, været gennem først den gamle, og så den nye kanal, som for øvrigt var under opbygning, og helt tørlagt, da vi selv var her, første gang i 1998 på vores vej til Paris, og som fører Mittellandkanalen hen over Weser, til sidst sejlede vi igennem slusen for at komme til den nedre kanal, som fører hen forbi, den store camperplads. Hele turen varede godt 1½ time, med godt vejr, er det en utrolig dejlig tur, ellers kan man vælge at sidde nedenunder, prisen var ca. 7 euro pr. billet, og det var helt, bestemt pengene værd.
Næste dag kørte vi videre, og så Externsteine i Detmold, en samling forvitrede sandstensklipper, som tidligere har været brugt som et religiøst kultsted, som der selv i kristen tid, har været valfartet til. Vi travede op og ned af de mange trapper, men mærkede ikke den store forskel, ud over at nogle af os fik noget ondt i læggene dagen efter.
Vi gjorde et stop i Reinback, for natten, inden vi drejede af i Koblenz, for at følge Mosel på skiftevis den ene og den anden side, til vi var i Trier, hvor vi gjorde holdt, for natten, inden turen gik igennem Luxemburg, og tværs over Frankrig, til Honfleur, der ligger på den ene side, af den bugt, der med byen Le Havre på den anden side danner floden Seinens udmunding i havet. Det var en utrolig flot, men også meget turistpræget havneby, hvor man godt kunne fornemme tidevandets store indvirkning.
Dagen efter kørte vi til Port-en-bessin, hvor vi igen, stiftede bekendtskab med tidevandets store forskel, her var det omkring 3½ m. måske mere.
Den næste dag under turen, på vej til Sant-Michel, så vi den store militærkirkegård, i Saint-Laurent-sur-Mer, der ligger helt ned til vandet, kaldet Omaha Beach hvor Amerikanerne led meget store tab, nærmest som en hel nedslagtning på D-dagen den 6 Juni 1944 da de gik i land her, det var på en gang både interessant, men også lidt sørgeligt. Flere Amerikanere gik rundt og græd, og der lå blomster ved mange af de 9.385 kors udført i fineste Cararamarmor, som stod på lige rækker uanset, om man så det fra den ene, eller den anden vej. Alt er symmetrisk, så man næsten får ondt i øjnene, af at prøve at finde et kors, der falder udenfor. Og der ligger ikke så meget, som et stykke papir fra en flødekaramel. Græskanterne er så skarpe, som muligt. Der er hele tiden mennesker på visit, så hvornår de gør rent, og klipper græs var umuligt, at se, men arealet er så stort, og med så mange forhindringer, af kors, hvor der må klippes med håndsaks, at det må tage mange folk, lang tid, at holde det i denne stand.
Vi nåede til Sant-Michel, samme dag, dog med en overnatning på camperpladsen ganske tæt ved først, da der ikke var plads, ude ved slottet, så sent på dagen, og det var lige efter middag. Ja plads var der nok, men der stod vel omkring 1000 biler, heraf var måske en tredjedel campere. Så vi tog lige en slapper på denne plads, der kun var for campere, og lå ca. 6 – 7 km. Fra slottet. Vi fik vasket og tørret noget tøj, da vejret til en afveksling, var rigtig fint.
Der er normalt på dette sted noget mere forskel på flod og ebbe end andre steder, normalt omkring 8 m. men helt op til 14 m. når der er springflod, som fremkommer ved nymåne og fuldmåne. Vi var der til gengæld, ved det modsatte tilfælde, kaldet riflod, hvor månens tiltrækningskraft er allermindst, og her nåede vandet slet ikke ind til stranden, som vi holdt lige op af. Og da vejret, under det meste af vores tur, havde været noget ustadigt, begyndte det at selvfølgelig at regne, kort tid efter at vi var ankommet, så det blev først senere, tæt ved spisetid, om aftenen, at vi kom op på slottet. Det er helt fantastisk, specielt klosteret, helt for oven er meget flot, hvor i mod resten, er noget befængt med turistindustri, og så ufatteligt mange mennesker. Det påstås, at det ses af omkring en million mennesker om året, og da vi forsøgte at komme op i klosteret, var der kø langt ned på øens eneste gade, og selv om det regnede, stod folk i kø i mange timer, eller sad på de små cafeer, til sent på aftenen, men det var en oplevelse at se. Man må for det beløb, man betaler for at holde på parkeringspladsen, have en overnatning, samt holde der til den samme tid hvor man kom på, så man skal time det rigtigt, for at få mest ud af det. Der går ca. 12½ time, fra flod til flod, som afhængigt af året falder forskelligt, så det er nok værd at undersøge, inden man planlægger turen, og hele dagen er der utrolig mange mennesker, så det er mere end svært at komme frem. Sidst på dagen, hvor spisestederne, er fyldt op, og resten skal hjem og spise er der dog noget bedre plads.
Afhængigt af hvor man ser det fra var dette afslutningen, på Normandiet, eller starten på Bretagne området. Vi fortsatte langs kysten, gennem de til tider meget små byer, men også mange gange større tæt pakkede byer, som var svært fremkommelige, men flotte at se på. Vi gjorde stop i flere små byer med fine mange gange små gratis camperpladser, eller også så billige, at det på ingen måde kunne ødelægge økonomien, for turen. Efter at have set den lyserøde granitkyst ved Trebeurden, vendte vi næsen hjem af. Vi gjorde holdt i Neuss, og tog den sidste overnatning på campingpladsen i Schleswig, hvor vi fik tanket gas, og købt forskellige ting, med fordel, inden vi kørte til grænsen, for at handle ind. Herefter fulgtes vi til hvor vejen drejer mod Fyn, her fortsatte vi, da vi havde en aftale, hvor vi havde købt camperen i Tårs, i Nordjylland. Vi nåede derop til sen spisetid, overnattede, på pladsen, næste morgen fik vi en aftale til dagen efter igen, og kørte en tur til Frederikshavn, fik set byen, bymuseet i den lille gård, og handlet ind. Næste dag afleverede vi bilen, som aftalt kl. 11.00 og kørte en lang tur på cyklerne uden for byen, inden vi kørte tilbage, og spiste en kage i byens lille park. Efter yderligere at have handlet ind lidt, i byens supermarked, skulle bilen hentes igen, og vi kørte mod Fyn. Her tog vi denne gang tre overnatninger på campingpladsen, inden vi tog hjem, tre uger efter vi startede turen, næsten på klokkeslæt, og efter at have kørt 4.722 km. I alt.
En som altid god ferie, lidt regnfuld, men bare det at komme væk, hjemmefra, se noget andet, giver en ny energi igen.