Jeg venter på Miss Anglia
Vi varmer hende lige så stille op til hendes entre her på hjemmesiden
Selvom det går skidt, (nej det er nok en dårlig formulering, for det går slet ikke,) med min motor, til Anglia'en. Men det er nu ikke noget nyt og jeg har for længst døbt den "Min værkstedsbil" for den opholder sig mest der.
Problemet kort, Løfterne, som på en side ventillet motor, trykker direkte på ventilstammens ende, bliver over tid runde som en suppegryde. Det gør at der ikke går mange 100 km. fra de er justeret, til de igen rasler.
Derfor blev den adskilt og kørt op til et firma, som for 50 år siden, stod for kvalitet. Det gør de stadig, men i dag arbejder størstedelen af firmaet, med fremstilling af emner til metalindustrien, i stort antal.
Der er kun to, der kan håndtere en opgave, som denne, en medarbejder og chefen. Medarbejderen er syg og chefen har andre opgaver. Så det kan nemt ende med, at jeg bliver syg, eller i hvert fald humørsyg. Nå det hjælper jo ikke noget og tilfældigvis, har jeg andre opgaver, som jeg har udskudt i årevis. Og her tænker jeg ikke på havearbejde, selvom det er med på min liste, på bagsiden af blokken.
Der er også gået noget tid med, igen at tage motoren ud af Angelina. Den grimme lyd, som kun kan høres, ved let gasgivning og derefter tilbage til tomgang.
Jeg har haft flere muligheder, men efter at have lånt et oscilloscob, er jeg ret sikker på, at det kommer fra ventilerne. Jeg har jo sidste år, da motoren var ude justeret ventilerne, efter instruktionerne. Det hjalp noget, men kort før vinterens reparation, steg det igen.
Efter at motoren er kommet ud og adskilt, står det klart, at det ikke kommer fra nogen krydspind, ej heller knasten fejler noget, men der er stor sandsynlighed for, at løfterne under ventilerne er blevet noget runde, hvor den trykker på ventilen og justeres med søgerblad. Dette hjælper jo ikke meget, hvis der er en runding på midten. Resten ser forbavsende fint ud, så måske kan det klares med renovering af løfterne nye ventiler og måske føringer for dem. Så skal sæderne rives op og ventilerne tilpasses. Ja så skal motoren samles igen.