Sidste nyt 6
Dårligt nyt.
Det er på ingen måde, fordi jeg er nået til den alder, hvor man kigger i dødsannoncerne.
Beklageligvis gjorde jeg det i dag i Ugenyt og stor var min overraskelse, da jeg så at min tidligere (gennem 13 dejlige år) kollega er afgået ved døden, to dage før han ville være fyldt 74 år.
Jack var ud over at være, nok det mest behagelige væsen, man kunne tænke sig, også en stor kapasitet, både som smed og reparatør.
Han hjalp også mange af os med problemer med vores computer. Til trods for, at han kom meget senere ind i dette game, satte han sig hurtigt ind i området, til stor glæde for os alle.
Det er med stor beklagelse, at jeg ikke de sidste 5 år var en del af hans liv, men nogen gange må man som person gøre et valg og her i, var Jack og måske især hans kone ikke helt enig.
Men det kan ikke fjerne, at Jack var en af mine aller bedste venner og i mange år en god og helt uundværlig kollega, som jeg elskede at arbejde sammen med og har lært meget af.
Selv om vi ofte havde svære opgaver, hvor vi stod i l... til halsen, var han altid i godt humør, noget jeg vil savne meget.
Æret være Jack Hansens minde, du vil blive husket og savnet.
Mine tanker går til hans hustru og øvrige famillie.
B.H.
Nyt år og årti.
Så nåede vi februar i 2020 Sidste gang jeg rigtigt tænkte på årskiftet, var da vi nåede år 2000 det var nu mest arbejdsmæssigt, da mange mente at alt computerstyret, ville gå ned. Min egen gik nu ikke ned, ej heller dem på jobbet. Som dengang, er alt så sikkert, at det bare virker perfekt hver gang.
Jeg har en ven, som fyldte 63 forleden dag og i næste weekend, skal jeg til 70 års fødselsdag i Sønder-Jylland. Det er utroligt, som de andre bliver gamle.
Nå alder er kun et tal, siger de, det er muligt, men der følger nu nogle udfordringer med.
Men sådan har alle det vel, som er kommet op i årene.
Det var så den Jul.
Så er Julen ovre, januar godt begyndt og opgaverne hober sig igen op.
Det er synsår for alle tre biler og for at være på forkant, har jeg købt nye støddæmpere foran, til camperen, godt hjulpet af et vennepar. Og som det ofte går, når den holder stille, giver det et lille klonk, når bremseklodserne løsner sig fra skiven. Denne gang mere højlydt og med det resultat, at den højre fjeder var knækket. Ja ulejligheden er den samme. Så det er bare at komme igang.
Det var nu ellers bagi, jeg skulle igang, med montering af de nye luftbælge.
Det må så komme efterfølgende, eller efter den har været til syn. Det er jo nok en konstruktiv ændring, (noget jeg ikke er kendt med. Hø, hø.) Men efter næste gang er sysnintervallet 5 år og så kan mange ting lade sig gøre.
Angliaen, er stadig ikke kommet ind i haven, men flyttet til den nærliggende Kæhlersvej, hvor den stod mere i sikkerhed under Nytårets affyringer. Der er stadig en del ting, som skal ordnes, men jeg forventer, at skulle have den mange år endnu,så der bliver vel tid.
Togbanen er blevet opdateret, for jeg ved ikke hvilken gang. En ekstra sektion, ved siden af den sidste, med drejeskiven og remisserne. Og nu forestår en ændring i og omkring bjerget, som er fjernet, men skal genskabes, dog med mere synlighed af skinnerne. Ligeså er der sket ændringer ved det flade bjerg og en undergrundsstation er på vej.
Ja sådan et Marklin tog, kan føre til hvad som helst.
Glædelig Jul og godt Nytår.
Året 2019 har for mig været fyldt med mange dejlige oplevelser. I tilfældig rækkefølge nævnes:
Endelig lykkes det at få en registreringsattest på Angliaen.
Jeg besluttede at gå på efterløn, ca. 5 mdr. efter at have fået muligheden.
Barnebarnet fik sin studenterhue, som HTX
Jeg var endnu engang med på Vig festivallen, som hjælper, i returboden.
Det blev en del af den eneste ferie i dette år.
Dette skyldtes ikke mindst, problemer med camperen. I løbet af året, blev det mere og mere svært at starte den. Til sidst var det mere held, hvis den startede. Jeg fik mange gode råd og prøvede mange ting, før jeg til sidst, gik i gang med sikringsboksen. Til sidst lykkes det.
Af andre succeser kan nævnes: Barnebarnets start på sin soldatertid og udmærkelse, som månedens rekrudt.
Det meste af året gik med at gøre Angliaen klar til fremvisning. Der var en del problemer, bl.a. med køleren. Den blev afkalket flere gange uden fremskridt og var til sidst så tynd, at en anden måtte findes. Da kørsel det meste af tiden, har været umuligt, har jeg nået mange ting på den. I vinterens løb, skal motoren trimmes, evt. ud. Der er en ventil som snakker (er for løs) Jeg skal have konstateret, om den er tæt, ellers skal motoren ud og skilles. Ventiler og sæder skal rettes og de skal justeres.
Der har som altid, været nok at rode med i årets løb, det er også blevet til en hel del på huset udvendig.
Når jeg ser tilbage på året, har der været nogen udfordringer, men flest glæder og specielt den sidste måned har været utrolig dejlig.
Hermed ønsket om en glædelig Jul og de bedste ønsker for det nye år.
B.H.
Hvad skal man vælge?
I denne weekend var der som så ofte i mit liv, igen mulighed for at vælge flere ting. Alle noget jeg gerne ville, men også med personer, som jeg holder meget af og gerne vil være sammen med. Men da jeg har en bred vifte af interesser, skal jeg altid vælge, da mange ting ligger i de samme weekender.
Jeg havde valgt at tage på bustur til Hamburg. Det havde været bestemt i lang tid og jeg havde glædet mig meget.
Jeg havde sat "Køteren" i pleje hos de tidligere venner, da jeg skulle stå på bussen i Sorø (ved Hørkram) 06.15 og landede der igen ca. 24.15
Efter endnu et stop, for optagning af passagerer, nåede vi færgen og kørte næsten direkte ombord. Der var afsat en time til grænsehandel, jeg købte dog ikke meget. Herefter startede godt to timers tur. Undervejs kunne vi drikke kaffe og spise brød med ost og der blev mod betaling uddelt hostesaft, vand, eller øl.
Målet var Miniatur Wunderland. Det er et musseum udelukkende med toge og landskaber.
Da vi var en gruppe, kom vi ind med det samme, ellers er køen som ved Eifeltårnet, men med kun en indgang.
Vi blev sluppet løs i 6 timer, jeg nåede to gange rundt inden jeg fik mad, herefter gik jeg på må og få til ½ time før vi skulle være ved bussen. Jeg var fuldstændig måløs, har simpelthen aldrig set noget lignende. Jeg har ikke set alt, men dog noget og det her slog alt. 2 etager med mange rum, alle forskellige, fra mange lande, med industrier, minedrift og en lufthavn, hvor flyet med lyd, kom ud af den ene væg, landede og taxiede ind til terminalen, mens et andet kørte ud til start gassede op kørte ned af banen for at forsvinde ind i væggen i måske 1 m. højde.
På den anden side af terminalen, kørte biler rundt, stoppede ved rødt lys i trafiklyset. En anden krydsende bil kørte ind på vejen og sådan fortsatte det.
For hvert nyt rum, man kom til, var det endnu flottere, endnu flere detaljer og mange flere ting, sat sammen.
Det skulle efter sigende, være det største i Europa og er bestemt et besøg værd. Også selvom man ikke bygger togbane.
Det eneste dårlige ved besøget er nok, at ens egen rundbane blegner noget.
Derfor har jeg besluttet, enten at sælge det hele, eller også gøre mig mere umage for eftertiden.
Og så er det jo rart, at vinteren er på vej, jeg har fået en masse ideer, men også set hvordan man gør det rigtigt.
Om at tage et valg, eller ikke gøre det.
Mange som kender mig godt. Har i årevis undret sig over mine mange interesser. I stedet for at satse alt på en eller få interesser, breder jeg mig over mange.
Det er nu en gang min måde, at leve mit liv på. Men jeg må dog også indrømme, at ofte falder træf, åbent hus og ture på de samme dage/ weekender.
Her i weekenden er der Julefrokost i camperforeningen, men jeg har for længe siden sagt ja til en tur til Tyskland for at se på tog.
Sådan går det ofte, men turen til Tyskland kommer jo nok ikke igen til næste år og jeg har været til så mange Julefrokoster i mit liv.
Hele livet er et valg og man må hele tiden vælge det, som man syntes bedst om.
Om at se til fra sidelinjen.
De fleste, som læser med på disse sider, er bevidst om, at min første kone er rejst fra hendes kæreste igennem 27 år.
Det vil sige, at hun har kendt ham siden hun blev skilt fra mig. Både vores datter og jeg har undret os over, hvad der bandt de to mennesker sammen. Men vi har dog på det sidste fortalt hende, om hun selv var klar over sagen og at det forhold nok var på vej ud.
For 14 dage siden, blev ordet sagt højt og tydeligt og vi, men især vores datter har arbejdet intenst på en hurtig flytning. Selv ønskede hun at skubbe det lidt, ja meget. Men vi trumfede igennem og for ca. en uge siden flyttede de hende til Fejø.
Det har medført store ændringer og mange ting at tage stilling til. Men hun har indtil nu bevist, at hun selv kan.
Hun har fået lejlighed, job og et ekstra job. Det er jo helt fantastisk.
Jeg er glad på hendes vegne og taknemmelig for, at jeg ikke sagde ja til at hun kunne bo hos mig. For så ville hun slet ikke have udviklet sig som nu.
Det er jo mere end 40 år siden vi lærte at kende hinanden og i hvertfald jeg har udviklet mig en del.
Nej, der sker ikke noget, eller gør der, døm selv.
Selv om der kommer en periode med varmt vejr, må vi nok antage at efteråret er i gang.
Sommeren har været god, men som alle ved, har jeg haft travlt med mange gøremål. Det være sig bilerne, huset og haven.
Jeg er kommet i mål med flere af tingene, selvom jeg må erkende, at det har taget tid.
Den gavl, mod min ynglings nabo, jeg har udskudt i årevis, er ordnet, der er lavet nyt understykke i vinduet. Dette, væg og vindskeder, m.m. er ordnet og malet. Der er lagt nyt tag på udhuset under dette. Der er lavet en issoleringsvæg ind mod køkkenet og de ekstra motorer til camperen er placeret bagerst i det gamle brændeskur. De mange ekstra reservedele føger efter.
I den anden ende af huset, er vinduet, som blev nødtørftigt renoveret sidste år, malet og taget under, (i indgangspartiet) tætnet. Lige ledes er væggen og vindskederne her malet.
Det er ting, der er skubbet foran mig i årevis. Lidt som at sidde i kirken og tænke på kroen.
Det har selvfølgelig medført, at jeg ikke har været nær så meget ude at køre, med mine tre biler, som på skift, kan starte og ikke starte.
Camperen, som for første gang, i mere end 8 år, har givet mig problemer, som dog menes løst nu. Tændingsmodulet er skiftet, men det hjalp ikke, fejlen var der stadig og min tidlige analyse var rigtig, der var en løs forbindelse i sikringsboksen. Jeg mener at have løst det, men kommer det igen, har jeg nu mulighed for en ekstern sikring. Det er samme sikring, som har plaget mig med baklkameraet.
Der har nærmest ikke været tid til den nye bil, (Angliaen) der også driller. Den kørte ellers fantastisk, til jeg stillede Co'en ned. Siden har intet kunne starte den. Karburatoren har været adskilt utallige gange, kogt i ultrabad, blæst igennem m.m. intet har hjulpet. Tændingen, er stillet på ny og alt fungerer til syne ladende. Men tiden har ikke været til at gå i dybden med den.
Ind i mellem, har jeg også fundet tid til, at male vores nye rum til foreningen, i Storebæltshallen.
På det personlige plan, fik jeg, (på ægte Jysk) et godt tilbud, som jeg takkede nej til. Jeg er endnu ikke så langt med værkstedet, at jeg kan bo der og det ville betyde, at den lille rundbane i "Baneværelset" skulle nedlægges.
Det må vist være nok for, den tid jeg ikke har delt min færden.
Opfølgning.
Fejlen ved opstart af motoren, eller rettere mangel på samme, er efterhånden flere år gammel. Den gamle motor, kunne jeg tro var træt, men den gik jo udemærket, når den kom i gang.
Med den nye, var det ligesom, det havde taget til. Specielt efter ophold hos tidligere venner i Fjenneslev, kunne det være svært at starte. Altid udmyntede det sig i at motoren startede op og gik i stå med det samme. Herefter nægtede den at starte det næste lange stykke tid.
Jeg havde naboen med inde over, da jeg igen havde målt, at den fik strøm på tændspolen. Han mente, at tændingsmodulet var defekt og at jeg skulle tilbage til platiner. Det var jeg nu ikke meget for. Så var det jeg tænkte, måske Onkel Google havde en løsning.
Der var ingen andre, med det problem, til gengæld var der en illustration af virkemåden.
Så faldt ti-øren. For hvis nu, den ikke fik strøm, eller nok til opstart af modulet, fra tændings-kontakten, kunne det være problemet. Jeg havde målt på kontakten, det var ok, men ved modulet kneb det mere. Den kunne tænde mit prøvelys, men heller ikke mere. Da modulet sidder tæt ved starteren, var det nærliggende, at tage strøm fra startrelæet. Ja siden har den startet hver gang.
Denne weekend (lørdag) er der træf med Ford biler i Sæby, i lighed med tidligere år.
Sidste år, ved denne tid, havde jeg lige fået min Anglia, til forårstræffet, havde jeg stadig ikke fået registreringsattest på den. Den kom nærmest på dagen, så jeg kunne ikke nå omregistrering og tegning af forsikring.
Rally.
Jeg har igennem årene, set mange rally. Men mange har jeg misset, enten grundet arbejde, eller anden aktivitet. Men et af dem, jeg aller helst vil se, er det i Gammelrand. Jeg plejer at køre dertil, fredag aften, overnatter på pladsen med trailere og slipper for køen næste dag. Så kan jeg stille og roligt finde den bedste plads at betragte det på. Lørdag nat sover jeg der igen til søndag morgen. Denne gang blev det efter et dejligt rally, en noget anden oplevelse, end forventet.
Efter at have pakket sammen, kørte jeg op af bakken, fra pladsen. Her valgte motoren at strejke. Intet kunne få den igang. Jeg har oplevet det en gang før, at den ligesom falder ud, men kører videre. Men denne gang ville den slet ikke. Jeg kiggede alt efter i motorrummet, intet så ud til at fejle noget. Jeg skilte indpakningen af ratstammen, for at se på tændingskontakten. Jeg tog strømfordelerdækslet af og fandt heller ikke noget. Så kom der folk med en ladvogn på pladsen, for at rydde op og jeg spurgte om de kunne trække mig op til den asfalterede vej, for her kunne Falckmanden nok ikke finde mig.
Herefter ringede jeg til Falck. Efter lidt ventetid 10 - 12 min kom jeg igennem, opgav mine oplysninger, men så blev det svært, for han sad i Jylland et sted og skulle have et stednavn og et post nr. Der var ingen valgmuligheder, men jeg fandt til sidst på min GPS at det var under Kallundborg.
Så var det blot at vente 1½ time før de kom med fejebladet. Vi fik den op og kørte hjem til mig med den. Jeg pakkede ud og gik så rundt om den, efter at have kontrolleret tændingskontakten endnu engang, var der kun det fine Twin Spark modul tilbage, mente jeg. Jeg afmonterede det fra skærmen og kunne ikke se noget og skruede det på igen.
Under dette arbejde, må jeg have skubbet til den lange ledning fra tændspolen til strømfordeleren, for bagefter startede den. Den stod og gik i tomgang, mens jeg hev og vred i kablet og pludselig gik den ud og var umulig at starte. Jeg håber det var fejlen jeg fandt der.
Så endte weekenden alligevel godt.
Dårligt nyt.
Mange ting, kan ødelægge mit, ellers gode humør.
Men at høre fra et menneske, man har delt bord og seng med. Som man har været så tæt på, delt sit inderste med i den tro, at man skulle blive gamle sammen. Og helt forstå, at skæbnen nu har indhentet hende, det overgår alligevel alt.
At hun ikke skal nyde sit otium, efter mange års hårdt arbejdsliv og ikke opleve sine børn blive ældre, sine børnebørn vokse op. Det vigtigste i hendes liv. Jeg forstår det ikke.
Jeg må tilstå, at jeg gerne havde levet i uvidenhed om dette, for hvordan jeg end vender og drejer det, giver det slet ingen mening. Hende som altid har holdt sig i god form, passet på sig selv, aldrig sagt andre imod, eller på anden måde, gjort noget dårligt mod andre. Hvorfor?
Jeg må tilstå, at jeg blev ramt dybt inde i det hjerte, jeg ofte ikke ved, om jeg har, i hvertfald over for andre.
Jeg håber skæbnen er hende bare en smule nådig i den sidste tid. Det har hun fortjent, hun som altid har været der for andre, ikke mindst mig, da jeg selv havde behov.
Hvordan vil de dog have, at vi skal tro på nogen højere oppe, (ja jeg har aldrig gjort det) når han hele tiden fjerner de personer, man holder af og lader andre blive og ødelægge vores liv.
Det er vist unødvendigt, at give ham mere magt.
En trist B.H.
Mit liv med Ford biler, en lang roman, som nok aldrig får ende.
Så var det tid at tage til Vig festival igen. Jeg kan jo ikke sige, at jeg ikke har haft tid, til at forberede mig og jeg var da også i god tid, da jeg kørte mod nabobyen for at tanke benzin. Der er mulighed for 100 oktan, så der har jeg tanket flere gange.
Denne gang var jeg nu knap så heldig. Efter tankning, skulle jeg starte bilen, den kom kun med et par klik. Jeg slog hjelmen op og straks meldte en ældre dame sig med en lille bil og startkabler. Jeg tænkte, det er nogen af de tynde billige, men nej 4 m. lange og rigtige prof. Men til ingen nytte. Til sidst var polerne, på batteriet rødglødende. Jeg måtte erkende, at den starter var færdig.
Så meldte en anden ældre herre sig. Hvis jeg kunne skaffe et reb, kunne han trække mig i gang. Først skubbede vi et par stykker, bilen lidt væk fra tanken. Han gik ind og handlede, jeg fremdrog rebet som i mange år, har ligget i den ene sædekasse. Jeg måtte parkere "Køteren" mens jeg fjernede hans sæde. Efter at have trukket få m. var bilen i gang. Jeg kørte så mod Rosted, i håb om, at han stadig havde en starter liggende.
Det havde han og ikke nok med det, han skiftede den på kort tid og det kostede ikke en krone.
Dejligt at have venner rundt omkring.
Turen fortsatte til de tidligere venner i Fjenneslev, hvor hunden skulle passes og derefter kørte jeg mod Vig og nåede ind på plads inden spærretid.
Et kort besøg afslørede, at alt så ud som sidst, kun nogle paller var stillet op uden for selve disken, så de unge selv kan sortere og man slipper for sjap på disken.
Det bliver helt sikkert nogle gode dage, med dejlige mennesker, god mad og hygge.
Så fik han endelig sin hue.
Ny autocamper stellplads.
Da det har ligget lidt tungt, med at besøge datteren på Fejø, tog jeg beslutningen, efter at kunne komme med til åbning af den nye plads. Det var en tidligere campingplads, der lagde grunden til den nye plads. Men værtsparret fra den nærliggende campingplads, som har invisteret penge og megen tid i pladsen. Det er små men flotte toiletter og bad, hvor man betaler efter forbrug.
Drengerøvsaftenen blev igen i år en stor succes. Det blev jo en anden måde, at opleve det på. De andre år har jeg overnattet på pladsen, som har gjort, at jeg kunne drikke en øl og et glas vin med vennerne. Men uden spiritus, kan det også lade sig gøre og måske, fik jeg set mere af denne grund.
Jeg holdt sammen med mine campervenner og naboen og hans søn.
I øvrigt, var der to andre med deres Angliaer, som jeg fik talt med, men desværre ikke fik navn og telefon nummeret på.
Til traktortræk.
Lidt regn, noget røg og masser af spænding.
Mit liv med Ford biler, en lang roman, som aldrig bliver afsluttet.
Efter at have taget tilløb i flere år, besluttede jeg, at i år skulle det være. I år skulle den anden motor i camperen. Under prøveturen, bemærkede jeg, at det var svært at sætte bilen i gear, hvilket betød, at den hang i koblingen.
Jeg bestilte naturligvis med det samme en ny kobling, (ikke hos Autodoc, da jeg sidste, første og eneste gang, ikke følte mig godt behandlet.) Derfor kommer den først efter "Drengerøvsaftenen"
Smadder surt, for nu har jeg så tre ubrugte øl billetter, som er ubrugte. Alligevel glæder jeg mig, for det er en fantastisk eftermiddag og aften. Jeg vil som de andre år, have vin/øl/vand med, til dem som siger noget pænt om min Angelina.
Jeg er ikke kommet helt i mål, det havde jeg nu heller ikke regnet med, da jeg først skulle have en ældre bil om et par år. Jeg har kun lavet bremser, karburator og renset køler på den. Her op til dagen, hvor den skal vises frem, har jeg småmalet lidt, så den fremstår nylakeret visse steder.
Det var så den Påske.
Ja så gik den Påske. Heldigvis havde jeg ikke planlagt noget, ud over at skulle til Fejø til Påske frokost, hjælpe med at tapetsere hos min datter, hjem og til endnu en frokost hos de tidligere venner i Fjenneslev.
Det gik noget anderledes: Min søster kom til skade med sin hånd og dermed var den første gang gratis mad aflyst. Datteren og svigersønnen var ikke helt klar til at tapetsere, så det blev udskudt.
Men værst af alt: Da jeg vågnede op i stolen 24.30 - 01.00 onsdag aften i Påske ugen, kunne jeg dårligt trække vejret, havde feber, svedende og frysende, korts sagt, den frygtede mande influenza, som kun mænd kan få og som på ingen måde kan sammenlignes med en tvillinge fødsel. Her efter 4 ½ dag, kan det stadig gå begge veje, men jeg sporer en microskopisk fremgang.
Så alle de ting, jeg pludselig kunne nå, gik lige som det plejer. Intet, har jeg fået lavet, ud over at rense en køkkenvask oven for vandlåsen. Brændt en kontakt af, i en akkulygte, som jeg var kommet billigt til. Nok fordi, jeg ikke var helt frisk. Ja sådan er mit liv åbenbart.
God Påske til alle, med tilbage virkende kraft.
Efterløn.
Fredag blev dagen, hvor jeg tog den store beslutning, om at gå på efterløn, eller rettere fleksydelse, som det kaldes, når man har haft fleksjob.
Til trods for, at jeg er fyldt med Morfin og andre stærke medikamenter, har jeg haft tiltagende ondt i det meste af kroppen og rigtigt svært ved, at have et liv i den øvrige tid. Jeg har simpelthen nærmest faldet sammen, når jeg kom hjem og ikke fået lavet ret meget ud over at gå tur med hunden.
Det har jeg så tænkt mig at kunne for eftertiden. Jeg kommer ikke til at kede mig, jeg har en del projekter, som er grundstødt i årenes løb, bare for at nævne:
Et hus, der trænger til megen kærlighed, to biler, den ene skal have en anden motor lagt i. Den anden skal laves færdig, pyntes op og ud at køre, når jeg snart får min registrerings attest på den.
Et andet stort ønske, er at få lavet båden færdig, med de vinduer, som jeg fik for flere år siden, samt få lavet styre/gas/gear til motoren.
Så der skulle være nok, til de første 14 dage, måske lidt længere.
Så må vi se om det var foråret, der viste sig, eller blot nogle varme dage.
Travlhed.
Nogen gange, syntes jeg bare, at jeg har meget travlt. Pludselig kommer foråret, jeg er hverken klar her eller der. Kort sagt, det er som det plejer. Jeg er altid lidt bag efter og får aldrig indhentet det i løbet af året.
Måske er der i år, en chance for at jeg får indhentet en lille del af det, for jeg har besluttet, at gå på efterløn, fra d. 1. april.
Mere nyt legetøj.
Interessen, som startede i barndommen, har blusset op igen.
Efter at have kørt analogt, (hvilket har betydet, at jeg har kunnet købe de andres aflagte, til billige penge, har jeg hårdt presset af to nye venner, startet på at køre digitalt, på de to øverste baner.
Det er en hel ny verden, flere tog på samme bane, mere stabil og ensartet kørsel. Eneste minus er, at det koster penge. Men jeg vil på sigt, købe, ændre mine lokomotiver, samt købe nyere digitaliserede.
På det seneste, har jeg købt et rangere tog, to US lokomotiver, samt en del tilhørende vogne.
Nyt legetøj.
Min bror ringede forleden og fortalte: At der var et fint gammelt tog til salg på FB jeg sagde, at jeg mangler ikke noget, ud over en ekstra My'er og noget mere tid til at lave nogle ændringer og endnu flere baner.
Jeg havde jo langt om længe, som Julegave, fået fat i en lille drejeskive, så jeg kan lave et remisseområde. Men jeg kiggede på toget, skrev og stillede spørgsmål og det endte med jeg købte det. Ved samme lejlighed var der en skinnekran, med tilhørende fladvogn. Jeg fik den for en hund.
Det blev således en god dag.
Nytårsaften.
I lighed med sidste år, valgte jeg ud fra "Køterens" forhold til krudt, at være hjemme.
Dagen startede med nedbrud af fjernsynet. Det har i nogle måneder haft en tendens med udfald og manglende kontakt. Men på denne dag skete det nærmest hver 5 minut.
Så turen gik til Elgianten efter en tilbudsvare til billige penge ved åbningstid. Der var 1000 stk. over hele landet, men ikke flere i Slagelse, sagde den flinke mand. De kunne få et hjem, i det nye år.
Tak sagde jeg, men så sagde han, at der måske var mulighed for et som havde været solgt, men fundet for lille, (det er kun 43" og passer perfekt i det nye brugte reolsystem) men efterfølgende kontrolleret og opdateret hos firmaet.
Det sagde jeg tak til og fik det udleveret. Hjem og få det sat op. Det gør det hele selv, problemet opstod først, da jeg skulle sætte dengamle harddisk til. Den kan slet ikke finde den og på nettet har jeg læst at alle de udsendelser/ film m.m. som jeg har optaget de sidste små tre år er gået tabt. For en sådan harddisk hænger uløseligt sammen med det fjernsyn, som det er optaget fra og kun det.
Så nu må der spares sammen til en rigtig optager.
Så det blev sent, inden jeg kom i gang med dagens opgave: At vaske loftet ned, så det kunne tørre til i dag, hvor det skal males. Jeg nåede lige at blive færdig til dronningens Nytårstale.
Herefter gik aftenen med fjernsyns kiggeri. Santos er ikke særlig glad for krudt og meget lydhør. Han lå godt i sofaen med nedrullet gardin. Jeg prøvede flere gange at gå i seng, men hver gang stod han ved trappen og pev, så klokken blev 02.00 inden der var stille udenfor og jeg kunne komme i seng.
Så i dag skal stuen pakkes sammen, først til maling af loftet, senere væggene,
Godt Nytår til alle.
Oprydning.
Pu ha, det er hårdt at holde Jul og Julefrokost dagen efter. Men også utroligt dejligt, at være sammen med sine kære.
Nu ligner huset sig selv igen, de tomme dåser er fjernet og resterne smidt ud. Nu er det tid til afslapning, inden der skal males i stuen, som er en af feriens opgaver.
En stor tak til gæsterne og de hjælpere, der gjorde det hyggeligt for os alle.
Så er Julen lige om hjørnet, det vrimler med Julefester og frokoster. Det er en dejlig tid.
Resten af året, har nu heller ikke været så dårligt. Det lykkes mig, endnu en gang, at få et nyt job, på Kruusesminde, en større herregård tæt ved min bopæl. Det blev også til en kæreste, en bil og en masse skønne timer med gode venner, som jeg kan glæde mig over i mange år.
Jobbet, som Alt mulig mand på Kruusesminde, stod højt på listen over ønsker. Det gjorde en kæreste nu ikke, men vi havde et dejligt forår og en skøn sommer. Jeg følte dog til sidst, at livet blev lidt for travlt og jeg aldrig fik tid til at lave de mange ting, som hobede sig op, men mest af alt, at hvile min ryg. Specielt efter opstart på jobbet, mærkede jeg det meget og mange af de ting, jeg havde planlagt på huset i sommeren, blev ikke til så meget.
Efterfølgende har jeg dog, fået lavet en del ting, bl.a. et større fiske bassin, hvor det gamle af plastik, som var blevet utæt, var gravet ned.
Der er da også blevet lavet en del andre ting på huset og bilerne. Men specielt vinduerne, som var årets arbejdsopgave, blev der ikke tid til.
Men set ovenfra, som det jo er så moderne, må jeg sige: At det har været et utroligt dejligt år.
Efter i mange år, at have stået til rådighed, det meste af døgnet, haft lange arbejdsdage og efterfølgende, kørt mad ud, når andre skulle spise, samt på helligdagene, ser jeg frem til, at holde ferie fra den 20. december, til d. 7. januar.
Helt ferie bliver det ikke, den maling, som snart har stået der i et år, skal bruges til stuen og badeværelset skal også have en tur. Så det bliver ikke det rene afslapning.
Herfra skal lyde ønsket om: En rigtig glædelig Jul, samt et godt og lykkebringende Nytår, med en tak for de mange dejlige timer i mine gode venners selskab.
Glædelig Jul og godt Nytår.
B.H.
Nye møbler.
Jeg havde ikke gået med planer om nye møbler, mere at få malet stuen. Men sådan er mit liv åbenbart, pludselig sker der en masse.
Det startede med at jeg af gode bekendte, fik et tv møbel, med to skabe. Det fylder nærmest en hel væg. Så havde jeg en idé om et skrivebord i stuen, så jeg kunne lægge en plade på det i baneværelset og bruge det som en form for værkstedsbord. Skrivebordet fandt jeg i Høng, de havde også en skænk, som jeg købte. I Flakkebjerg Stationsby, fik jeg et spisebord og 6 stole. I Ringsted fik jeg en tilsvarende skænk, som passede til bordet, samt et hjørneskab. Så var der ikke plads til mere.
Alt i alt, en ny/brugt stue til 1250 kr. Billigere kan det vel dårligt gøres.
Den første tur.
Den første tur, er jo altid noget særligt, i en ny (brugt) bil. Den foregik kun til den nærmeste tank- station. Jeg havde under div. opstart i forbindelse med tændingsjustering m.m. påfyldt resterne fra plæneklipperens reservedunk. Nu skulle der tankes rigtigt og tilsættes blyerstatning.
Jeg havde i god tid, indkøbt et dækken til bagsædet, så køteren kunne komme med.
Der er stadig mange ting, som skal kigges på. Der mangler kort lys i højre lygte. der er monteret kørelys, som dog ikke virker. Jeg vil i forbindelse med montering af to ekstralygter også montere et par Led kørelys, for at spare lidt på den strøm som den gammeldags dynamo leverer.
Indvendigt, er der kommet betræk på sæderne. Det var en beslutning jeg tog tidligt. Forsæderne er fine, efter alderen, kun lidt manglende nappa forneden. Bagsædet der i mod skal nok omkring sadelmageren.
P.t. er det hattehylden, der skal betrækkes med blåt velour, men først skal der laves huller og monteres skjulte højtalere. Der er også en mangel af afdækning under dørene og bagtil under bagsædet, samt i bagagerummet. Det kommer nok ikke til at blive færdigt i år.
I forbindelse med tegning af forsikringen, er det en aftale, at der ikke køres fra slutningen af 10. måned, til først i marts. Hvis dette sker, er det for egen regning.
Til gengæld koster den 400 kr. og så har jeg valgt autodækning til for 400 kr.
En underlig sommer.
Sommeren 2018 vil nok gå hen i historien, for de fleste, som en rigtig varm sommer.
For mig betød den, som for de fleste mennesker, goddag og farvel til flere ting.
De fleste ting er nævnt tidligere, så dem skal jeg ikke komme ind på i dette afsnit.
En dag, mens det var aller mest varmt, kom jeg hjem til en mærkelig susende lyd. Først troede jeg, at det var et skjult rør, som var blevet utæt. Det viste sig at være tilgangsslangen til opvaskemaskinen, som på et enkelt sted var berøvet det omkringliggende lag af gummi. Dette betød en nærmest usynlig tynd stråle, med en meget hørlig lyd.
Heldigvis, var det lige startet og der blev ikke ødelagt yderligere, altså ud over mit humør. Jeg bemærkede nogle musse ekskrementer, men tog det ikke nært, desværre. For det viste sig senere, at det var starten på, indtil nu, en måneds tid med rotter løbende rundt i køkkenet. Dette medfører, en mængde daglig rengøring, inden hver spisning, som jo ikke er min stærkeste side.
Sent, lørdag nat, vågnede jeg med et sæt, følte noget var helt forkert og mærkede at det blødte fra min hage. Der gik mere end 1½ time før de to små prikker lukkede sig og endnu længere, før jeg turde sove. Jeg var blevet bidt af den rotte. Søndag skrev jeg til kommunen og mandag kom rottefangeren med tre rottefælder.
Men en rotte, er et klogt dyr. Det vidste jeg i forvejen, for de 6 mussefælder jeg havde invisteret i, blev hele tiden tømt for pålæg, hvad jeg end gjorde, for at hindre det. Rigtigt træls. Efter kommunen kom med tre fælder, gik det stærkt. Først lykkes det mig at fange, hvad der viste sig at være hunnen i skraldespanden, under køkkenbordet. Hannen der i mod var mere skarp og lod sig ikke overliste lige med det samme. Men en dag lå han alligevel under den stramme fjeder i fælden.
Der er da også sket mange andre ting i mit liv, hvor jeg har måttet sige farvel til ting jeg holdt af, men det har jeg prøvet før, derfor mener jeg ikke min hjemmeside skal fyldes med det.
P.t. går jeg på 4. uge og venter på reservedele til Angliaen fra Ford. De fleste har jeg skaffet mig på anden måde, ved at kombinere dele fra nyere modeller, samt platiner/kondensator fra en grå Ferguson.
Ligeledes venter jeg på en registreringsattest til den. Da bilen har været solgt to gange, uden omregistrering, skal den tilbage til den tidligere retsmæssige ejer, så der går nok lidt tid endnu.
Opdatering.
Så lykkes det.
Den 23.08.18. ved 13.00 tiden landede den nye (gamle) Ford i indkørslen.
Der mangler stadig nogle reservedele, til bremserne, så det foregik på trailer. men jeg har nu også rigeligt andet, at foretage mig.
Nogen gange.
Nogen gange, er det nok mere tilfældighederne, end det tilsigtede, der former ens liv. Således også i dette tilfælde.
På vej hjem fra 12 fantastisk dejlige feriedage, rundt om på Sjælland, kom vi forbi et sted hvor jeg også har boet.
Med rigtig mange gode oplevelser, lige fra vandring på en ø, over rally, meget badning og en masse andre aktiviteter, afslapning, god mad, rigelig vin og spændende nye steder og gammelkendte, at se på en ny måde. var det ikke for at kigge på en ny bil, vi kørte rundt.
Men da vi kørte forbi den tidligere nabo, stod bilen, jeg om muligt, måtte eje . Den er magen til den min mor købte brugt i året 1972 - 1973 og som blev den første jeg rigtigt kørte rundt i, efter have fået kørekort.
Den er som jeg selv, sidst i 40´erne, meget sidst. Vi er begge født i 1956 og kommet op i reparations alderen. Nu skal den lige omkring min synsmand, (som p.t. har tilladt sig den luksus, at holde ferie) Så jeg ved lidt, om hvad jeg får for pengene. Der skal også findes en registreringsattest, så den kan blive omregistreret.
Det er jo ikke for at have mere at reparere på, at jeg køber den, men på grund af, et rigtigt godt tilbud og så er det jo rart med en reserve bil, hvis de to andre svigter.
Men nu må vi se, får jeg den ikke, så er det sikkert godt, omvendt vil jeg blive meget glad og et lykkeligere menneske, hvis det lykkes.
Jeg plejer hvert år, at ønske mig noget stort, til min fødselsdag, sidste år var det en hund, i år kan jeg nøjes med en bil.
Fortsat god og varm sommer til alle.
Vig festivallen.
En ting som i flere år, har stået på min liste over ting, jeg gerne ville prøve er en festival.Valget faldt på den i Vig, da den har ord for at være meget familie relateret, i en størrelse hvor man kan komme til uden at skulle trave eller cykle i længere tid, samt ligger ved en lille hyggelig by.
Da de ved Juletid søgte nye hjælpere, slog jeg til. Jeg har i skrivende stund haft to vagter, en eftermiddags og en morgen vagt. Specielt på morgenvagten var der travlt, men det er et godt team, jeg er landet i, vi hjælper og bakker hinanden op, så det går som en leg og vi hygger, snakker og smådriller hinanden, som om vi har kendt hinanden i lang tid.
Nu venter nattevagten i aften, fra 21.00 - 02.00 og så er det hele slut, kun et info møde i morgen fra 09.00 - 10.00 og så forestår kun hjemturen.
Opfølgning.
Jeg havde ellers takket nej til næste års festival, eller bedt om en anden stilling, da det kunne være hårdt at stå bukket over de samme kar til rengøring af: Bl.a. kander tilpasset noget mindre personer end jeg selv. Men efter en samtale om ændrig af stillingbetegnelsen til en noget mere alsidig person, sagde jeg ja tak endnu en gang.