Starten på en epoke i mit liv
Den første camper
Starten til et liv med campere.
Det var i 1997 til et af efterårets motorløb, i nabobyen Slagelse, jeg første gang fik øje på den. Det var en VW LT 31 fra 1976 med alkove, som lige pludselig stod der, hvor der var hovedkvarter for rallyet. Selv om jeg var kommet for at se på rally og biler, blev der nu set en hel del på camper, denne weekend, hver gang jeg passerede hovedkvarteret blev der kigget, men den kostede 80.000,00 kr. og det syntes jeg var noget i overkanten, og i hvert fald mere end jeg, umiddelbart kunne klare uden bankens hjælp.
Jeg var på daværende tidspunkt, efter en skilsmisse i ´91 som ikke kun tømte det hus, for møbler, som jeg havde købt, for nogen af de penge, jeg havde tjent som montør i udlandet, mest i Norge samt en lille arv fra min far, på vej op igen. Men pengene var stadig små. Jeg havde haft den store lykke, efter noget tovtrækkeri med min tidligere kone at have min datter boende, og en datter, godt på vej ind i puberteten, er ikke noget der giver det helt store overskud på kontoen. Jeg havde også et par forhold bag mig, som desværre måtte opløses igen, da de ikke kunne harmonere med en hjemmeboende datter i den alder.
Men så ville tilfældet, at min datter, som det jo normalt sker, blev dybt forelsket i en alder af ca. 13 år. Det gav lidt mere plads i mit liv, der ellers mest havde koncentreret sig om mit arbejde, pasning af hjem og datteren. Det viste sig hurtigt, at det skulle blive en langvarig forelskelse for min datter, men hvad værre var, hun fik også slæbt hendes svigermor ind i huset. Og efter en 40 års fødselsdag der trak ud til næste morgen, blev vi enige om, at det nok var mere praktisk, hvis vi boede sammen. Vi havde i hvert fald en masse at give hinanden, var vi enige om. Og en af de ting vi fra starten af var helt enige om, var at vi skulle opleve hele verden, og det måtte gerne være i en autocamper.
Jeg havde som ung camperet en del i telt, med min mor og mine to søskende. På det tidspunkt, var det noget nær toppen, hvis man havde en lille campingvogn. Jeg havde selv haft en campingvogn, fra jeg var omkring 20 år. Som jeg dog mest brugte, når jeg var ude og rejse. Desværre var min første kone ikke til det liv. Vi havde i starten af vores forhold, et ophold i Norge på tre kvart år, og senere da vores datter var to et halvt et halvt år, hvor vi boede i campingvogn. For mig var det livet, for hende en stor udfordring, som betød at hun for første gang var langt væk fra sin familie. Det forstod jeg først rigtigt, nogen år efter, da jeg selv var alene ude og rejse.
Men i de sidste 15 år havde der ikke været nogen former for rejser, ud over en enkelt uges tur, til Norge, til den by, hvor vi boede, i starten af vores forhold, det var for at fejre vores 10 års bryllupsår. Til trods for at vi havde en ældre campingvogn, jeg havde haft to nye, men efter at min tid, som montør, var slut, da vi fik vores datter, købte jeg en ældre, til en enkelt montage, som derefter mest var lånt ud, til bl.a. min mor.
Jeg havde i forvejen en noget ældre bil fra ´78 en Escort m. en 2 l. motor, som jeg havde lavet fuldstændig i stand så den stod som en ny. Jeg havde som ung en tilsvarende, samme årgang m.m. en specialudgave som der ikke blev solgt ret mange af, og her mange år efter, var der næsten ingen tilbage. For at spare denne, havde jeg nu anskaffet en billig Escort, som jeg desværre kun nåede at have, lidt over et halvt år, en arbejdskollega ville så gerne købe den, og jeg scorede en lille sum, nok til at købe en nyere Escort, med en større motor. Denne var jeg så gået i gang med at fikse op, vi havde lige været på vores første ferietur, med denne, det blev også den sidste uden camper, hvis det står til mig. Vi havde lejet sommerhus i Nord Sjælland, og var i Sverige og på Bornholm, det smagte da lidt af fisk, jo vi var for resten, også på Kullen. Men der manglede nu en helhed, i det hele.
Men nu handlede det om at have is i maven, hvis vi skulle sikre os vognen. Under en omtale på min arbejdsplads, fortalte en kollega, at den da stod i Jyllands Posten 10.000,00 under det jeg skulle give. Og han kendte en, som kendte ham, som havde ejet den. Efter at have haft en god snak med den tidligere ejer, om de mange glæder, de havde haft med vognen, og hvor kede de var, af at skulle af med den, af økonomiske grunde, var jeg ikke i tvivl, vi måtte have den vogn, vi tog igen op, og kiggede på den, og vi kunne også godt købe den for 70.000,00 kr.
Jeg havde allerede en køber til den sidste bil, jeg havde lavet i stand, så hvis vi kunne få prisen noget ned, kunne vi betale kontant. Men jeg ville have garanti på den, omkring det første syn, for den skulle synes, hvis den ikke blev solgt snarest, og jeg ville også se et bevis for at motoren var på 105 hk. Og ikke på 76 hk. som jeg mere end fornemmede, og som var normalt, for denne udgave. Den tidligere ejer, havde ikke sagt noget om, at der var lagt anden motor i, og den havde kun gået 148.000 km. Den gik for øvrigt ganske godt i motoren, gav lidt røg, ved opstart, som sikkert skyldtes defekte olietyve, ikke nogen stor reparation, men noget der gav mulighed for et afslag i prisen. Der gik så lidt over en uge, hvor jeg ikke hørte noget fra forhandleren, jeg havde bedt om et yderligere afslag, men han troede, det handlede om nogle få tusinde kr. Og jeg havde regnet med noget mere. Men så hørte jeg af omveje, at forretningen var ved at gå neden om og hjem. Og så var det om at slå til hurtigt. Jeg ringede og bød 50.000,00 kr. det ville han i hvert fald ikke sælge den for, men dagen efter ringede han, og fortalte at vi kunne få den for 55.000,00 kr. hvis vi handlede og hentede den dagen efter, og så var den endelig vores.
Den første tur.
Efter en del klargøring, den havde jo stået stille i næsten et år, Samt en del rengøring, var vi klar til den første tur, der skulle gå til Jylland, i ugen efter efterårsferien. Vi levede begge ( også den gang ) med et arbejde, der til tider fylder utroligt meget af vores fritid, så det blev alligevel lidt stresset, da vi skulle ud af døren. Men vi havde gjort et godt forarbejde, mente jeg, bl.a. havde jeg købt, og fyldt en 10 l. dunk med benzin, vi havde værktøjet med, og der ud over var der omkring en ¼ tankfuld benzin på bilen, så her var der i hvert fald ingen problemer.
Vi startede motoren, for at køre ud til færgehavnen, det var jo før vi fik den fine bro. Allerede ved første sving, fra vejen, hvor jeg bor, gik den ene låge til køkkenbordet op, desværre var det også den, hvor vanddunken, stod inde bag ved, og de ca. 10 l. vand der er i en sådan dunk, fylder altså temmelig meget på et gulv i en camper. Jeg fik med det samme besked fra højresædet, om at køre videre, og gulvet skulle sikkert vaskes alligevel. (allerede den gang, lagde hun nok starten til den fremtidige linie, sikkert fornuftigt nok ) mens fruen tørrede op.
Vi kom ud til færgen, en af de få fordele, ved at arbejde på denne, var at man kunne komme gratis over Bæltet. Så vi strøg lige igennem billetteringen, og da vi holdt og ventede på at køre ombord, kom jeg pludselig i tanke om reservedunken, der lå i bagagerummet, på den gamle bil, som nu var kommet tilbage i garagen igen. (Her om senere).
En anden af de mange fordele ved at være ansat på færgerne, (som min daværende kæreste, senere kone, nu exkone nr. 2) var at der var gratis mad om bord, specielt, hvis man kommer på den færge, hvor man selv er ansat, er servicen i top og prisen i bund, og så havde det hele taget under en time.
Ja det var dengang.
Efter at være kørt fra færgen, gik turen mod Odense, hvor vi stoppede i Rosengårdscenteret. Her var nok at kigge på, men ikke nogen form benzindunk, med god plads fandtes, kun sølle 5 l. hvad jeg mente var lidt ude af proportioner, til en sådan bil som vi nu havde. Så vi kørte videre, for at finde en tank. Da vi endelig fandt en, var der desværre en midterrabat, så vi måtte fortsætte, og finde et kryds, for at vende, men inden vi fandt et sådant, gik bilen i stå, selvfølgelig op af bakke, og lige før et kryds. Vi fik bilen ind til siden, og jeg startede turen tilbage, 2 – 3 km. Og så retur igen.
Det eneste jeg tænkte mens jeg gik var: Hvorfor har man egentlig to biler? Og giver det dobbelt så mange glæder at have to biler. Og hvorfor er det altid mændene der går efter benzin.
Da jeg kom tilbage og fyldte benzinen på, stod fruen pludselig ud, iført kamera, og tog billeder, det gjorde på ingen måde mit humør bedre, ja jeg vil næsten sige, at hun forspildte sine fremtidige chancer for at få samme efternavn som mig. Og helt galt blev det, da vi startede igen, kom op til krydset, og opdagede at der lå en tank 200 m. til venstre af den tværgående vej, den var umulig at se derfra, hvor vi holdt. Vi fejrede det med at fylde helt op, og købe endnu en reservedunk, jeg havde allerede købt en, på den første tank, betydeligt dyrere, end dem vi havde set i Rosengårdscenteret.
Så min dag var ligesom redet, folk som mig, skal helst hele tiden, have bekræftet, at de er født på livets skyggeside.
Så gik turen videre mod Jylland, vi havde besluttet os for Århus, med bl.a. den gamle by, og et par andre seværdigheder. Herefter gik turen videre til Grenå. Hvor vi så det store akvarium. Så gik turen hjem af, igen over Fyn, ikke den lige vej, nej vi kørte syd over, vi ville gerne se nogle af de mange herregårde, og specielt slottet Egeskov ville vi gerne se, men der var desværre lukket 3 dage før vi kom. Men vi fik set parken udefra, og kørte så videre hjemad. Efter en dejlig tur, den første af mange.
Vi planlægger den store tur.
Vi var efterhånden godt træt, af børnenes evige drillerier, omkring, at vi bare drømte om en tur til Sverige, eller lidt rundt i Danmark i vores sommerferie. Så til en spisning i hjemmet, bekendtgjorde vi, i samlet kor, at vi ville tage til Paris i sommerferien. Det faldt helt i deres smag, så vi gik i gang med forberedelserne. Ud over den almindelig service, havde jeg et stort ønske, om en 5 trins gearkasse, da jeg følte at der var et alt for stort spring i mellem 3. og 4. gearet. Så efter at have fundet en sådan, til en rimelig pris, skiftede jeg den, en lørdag formiddag, Samtidig kontrollerede jeg hvordan koblingen havde det, og den så fin ud, rigtig meget belægning tilbage. Og det blev da også en hel anden bil at køre i, efter dette. Mindre kørsel i 3, gearet, det svarede faktisk til at der var kommet 2 ekstra gear, inden højgearet.
På grund af vores respektive arbejde, er det ikke muligt, for os at holde ferie, inden for de mest attraktive uger, vi må som regel vente, til dem med skolesøgende børn, har holdt deres, samt mine feriereparationer er overstået. Til gengæld, er der måske lidt mindre trængsel på vejene, og det er jo meget rart, men har nu ikke den store betydning, når man kommer til Tyskland.
Vi startede en lørdag eftermiddag, og kørte mod Rødby, tog færgen over, kørte mod første stop, som skulle være Lübeck, her gjorde vi holdt på en stor parkeringsplads, ved siden af floden, vi fik noget mad, og gik så op i byen, en dejlig by, med masser af flotte steder. Der holdt også flere sigøjnere, samt andre af blandet nationalitet, på pladsen, så vi blev enige om at overnatte her til næste dag.
Næste morgen kørte vi videre, Bremen var målet, der skulle være nogle flotte huse, ja hele gader fra gammel tid, som vi begge gerne ville se. Nu er Bremen en lille smule større end Korsør, hvilket vi fik bekræftet, da vi parkerede. Vi gik begge til hver sin ende, af den gade vi holdt på, og skrev den tværgående gades navn op, til hvilken nytte, fandt vi bagefter ud af, da vi i et turistbureau, fik et kort over byen udleveret, for bilen holdt langt uden for centrum, på en vej, der end ikke var angivet på kortet, som kun omhandlede centrum.
Men vi fandt nu bilen igen og kørte lidt rundt, så tæt på centrum, vi nu turde komme, i nogle timer, eller mere. Da vi herefter, ville køre ud af byen, fornemmede jeg det ligesom, at den fedtede i koblingen, når vi satte i gang, og da vi netop havde passeret en VW forhandler, valgte vi at køre tilbage hertil. De havde åbent, men kun for salg, på en søndag. Jeg tænkte at den måske var blevet varm, af kørslen i byen, men mandag morgen, var det lige slemt, så vi fik en aftale med værkstedet om reparation. Dette var ikke helt nemt, mine sprogkundskaber, kan ligge på et meget lille sted, og ikke mange Tyskere taler Engelsk, der var faktisk kun en lærling på reservedelslageret, der kunne tale lidt engelsk, men til sidst gik det.
Vi havde fået lov, til at holde fra søndag til mandag, i blandt udstillings bilerne, men næste morgen skulle de starte på bilen, og vi måtte finde et andet sted at overnatte. Det blev et lille motel i nærheden, hvor vi lejede et værelse, og spiste i et tilhørende pensionat. Vi fik set en meget stor del af byen, der er utrolig flot, specielt den gamle halvdel af centrum er enestående. Vi nåede at få to overnatninger, inden bilen var færdig, og turen gik videre igennem først Holland, Belgien og til sidst ind i Frankrig. Da det var meget varmt det år, valgte vi flere gange, at køre om natten, en af ulemperne ved denne motorkonstruktion i bilen, var at ventilatoren er placeret på krumtappen, hvilket betyder, at lavere motoromdrejninger, er lig med mindre køling. Og under disse temperaturer skete det flere gange at den blev varm. Men vi havde jo tid nok, den første uge var endnu dårligt gået, da vi landede i Maisons – Laffitte.
Vi tog så nogle dage ind til Paris og fik set det mest elementære, og tog en enkelt dag i Disney parken herefter tog vi en afslappet dag, på pladsen, inden vi kørte ud for at se Monets have, desværre var der lukket om mandagen, og vi fik derfor kun set den udefra. Herefter startede turen hjemad, det var nu ikke så varmt længere, vi kørte godt til, for at få de sidste dage på Bornholm, hos familien.
Herefter gik turen hjemad. Da vi kom hjem, havde vi kørt 3.700 km.
Optimering af bilen.
Den første ændring jeg gjorde, var at udskifte det lille køleskab, med et større, som vi fik i en byttehandel med min bror, han ønskede et mindre, til sin båd, på grund af pladsen, og vi kunne ikke få det stort nok. Efter vores Frankrigstur, var en ting sikkert, den skulle have nogle flere kræfter. Eller på anden måde noget mere trækkraft.
Valget skulle stå mellem benzin eller diesel, hvilket ville medføre, en noget større vægtafgift.
Jeg havde i ferien, på Bornholm, fundet en 2 l. Audi motor, med 105 hk. men kunne ikke lige overskue, at den lå mere ned i motorrummet, nærmest som den 6 cylindrede, hvilket gjorde at karburatoren ikke kunne bruges. Jeg kunne nøjes med at købe topstykket, hvis jeg ville. Jeg havde også fundet en 6 cylindret turbo diesel til renovering, men her kunne jeg ikke få turboen med, jeg havde også fundet en uden turbo, som var defekt, og så var jeg jo lige vidt. Endvidere havde jeg en kollega, som havde en 5 cylindret Audi med en god motor, men knap så god karosse. Jeg spurgte hos toldvæsenet, det ville koste tæt ved 40.000,00 kr. ekstra i afgift, så det blev droppet. Eneste mulighed var at finde en 6 cylindret benziner, med de 90 hk. Som jo netop var de 20 % man måtte forøge med, uden at komme i konflikt med loven, og dem gik der kun ganske få af på dusinet. Flere gange var vi tæt på at få fat i en, men i sidste øjeblik glippede det.
Jeg fortsatte med at læse annoncer, og pludselig var der en i Jylland, Den skulle koste 2.800,00 kr. men så skulle jeg også tage hele bilen med, og helst der ud over købe en palle med reservedele til 1.000,00 kr. dem handlede vi dog om, da jeg en fredag eftermiddag kom til Jylland for at hente bilen iført et sæt prøveplader. Det endte med at jeg ikke købte andet, end bilen, men så lagde ejeren, til gengæld alt hvad der kunne være ind i varerummet, så det var en tung bil jeg kom hjem med.
Jeg valgte at dele det op i flere tempi. Først fandt jeg et sted at skille kassevognen ad. Jeg skulle bruge motor, gearkasse, foraksel og bagtøj. Da alt var adskilt, skrottede jeg resten af bilen, jeg havde lånt en lift, hos en mekanikker med eget værksted, og andet arbejde ved siden af. Han havde selv haft flere LTere, og gav mange gode råd. Men at låne et sted med en lift der kunne magte camperen, var ikke muligt. Til gengæld fik jeg mulighed for at låne en kammerats værksted i Julen, og det burde jo være rigelig tid, til at skifte en motor i.
Men jeg havde jo også arbejde med feriereparationer at gøre, så der gik mindst tre weekender, før
Bilen igen kunne køre. Jeg havde lavet en dobbelt galge, som stod der, hvor sæderne normalt var placeret, så jeg kunne sænke den gamle motor ned, det var det mindste, men at få lavet plads, til den nye, var ikke nemt. Den gamle motor stod jo næsten lodret, hældende nogle få grader, hvor i mod, den nye nærmest lå ned. I og med at den stadig skulle ligge i balance over forakslen, skulle gearkassen flyttes 22 cm. Nærmere mod bagtøjet. Dette havde jeg i første omgang, tænkt mig at bibeholde, da jeg var interesseret i den noget lavere gearing, som en ladvogn er født med i forhold til kassevognen, som ville kompensere for det store vindareal. Men i kraft af at motoren nu lå helt ned, lå kardanen noget skråt, men det gik. Den største forskel umiddelbart, var selve gearskiftet, der måtte omkonstrueres helt, da de store køleslanger, skulle ligge der hvor det gamle sad. Og selv om dette system er konstrueret meget simpelt, måtte det laves om flere gange før jeg var tilfreds. Derefter stod bilen i garage til det blev varmere, hvor den blev taget hjem, og lavet helt færdigt.
Første tur med 6 cylindre.
En af de hurdler, der skulle overvindes, var placeringen af luftfilteret, som før havde ligget for enden af motoren, der hvor der nu opholdt sig 2 ekstra cylindre, men for ikke at få larm i førerhuset bestemte jeg mig for at lægge det under vognen, og troede egentlig det virkede fint, desværre havde jeg mistet overgangen mellem karburator, og filter under flytningen af delene, så jeg fremstillede selv denne, men valgt en fleksibel slange, der ikke var stiv nok, hvilket resulterede i, at under fuld gas, ( troede jeg dengang ) klappede denne sammen og motoren pludselig døde, dette opdagede jeg først på dens jomfrutur, der gik til Oslo i Norge. Jeg husker ikke hvordan jeg løste det, men på resten af turen, gik den utroligt godt, helt anderledes end den gamle 4 benede. Men da vi nærmede os København så vi pludselig en dampsøjle bagude, og varmemåleren steg kraftigt. Jeg troede først at den kogte, hvilket i sig selv, ville være utroligt med en køler som en lastvogn, og slanger så store, så store. Det viste sig hurtigt, at den manglede vand, men efter at have fyldt meget på, og den stadig manglede, opdagede jeg at der var hul i en slange bag til på motoren. Ned på ryggen, og få taget lidt af slangen, og på plads igen. Vand på og så af sted, det gik rigtig godt, i hvert fald ca. 10 km. Så var den gal igen. Og nu var der ikke mere slange at tage af.
Jeg fik stoppet en taxa på en tværvej, til motorvejen, i håbet om at finde en tankstation, det var jo højtid, og vi skulle til konfirmation i Moss i Norge, og var ikke kommet ud af Danmark endnu. Chaufføren havde dårligt tid, men satte mig af på tanken, her havde de nu ikke noget jeg kunne bruge, jeg havde selv lidt forskelligt med, men denne skulle kunne gå ind i den gamle, og være i vinkel. Da chaufføren, som aftalt kom tilbage, mente han, at det savnede fandtes, i hans garage, vi tog derhjem og fandt slangen, over alle slanger. Jeg blev kørt tilbage, satte den på, og fyldte vand på, og den holdt de næste tre år. Så kørte vi til færgen, tog over, og kørte direkte til Svine Sund mellem Sverige og Norge.
Næste morgen kørte vi de sidste 60 km. Det var ligesom at være kommet hjem igen, jeg arbejdede ca. 5 år i Norge heraf et år i Moss, men selv om jeg havde mange venner der, havde jeg ikke været der i omkring 15 år. Så ud over at hjælpe med forberedelserne til konfirmationen, deltage i den, og være med til at spise levningerne, havde jeg den glæde, at se den virksomhed jeg havde været med til at opbygge fra bunden i 1976.
Heldigvis havde de hurtigt besluttet, at fjerne de ting jeg havde været med til at lave, hele møllen blev den gang lavet til melfremstilling, men laver i dag kun morgenmadsprodukter til hele Norge. Bagefter kørte vi til Oslo, her var også sket en masse, vi så de sædvanlige museer og gader og Wiggelandsparken m.m. herefter tog vi ophold på den store campingplads på bagsiden af Holmekollen. Her er stort set samtlige sigøjnere i Norge, samlet, i vinterperioden. Og det er ikke de mindste vogne de har, det er nærmest som små byer. Her blev vi et par dage, så gik turen hjem over, lige en smut ind i Moss, til flere levninger. Dernæst ind i Svinesund på indkøb, og siden gik turen hjem over. Nu var det spændende, at se hvor langt den havde gået på literen, 8,0 regnede jeg det ud til, og det var jo flot nok, men det ændrede sig dog noget, da speederkablet blev trukket helt an, så begge spjæld kunne åbne helt, så ændrede det sig til 6,5 på literen i moderat vejr. Men på småture med hastigheder under 90 km. I timen kunne den stadig gå over 7 på literen. Til gengæld tog den mange omdrejninger, ved høje hastigheder, dette ville jeg så lave om på, ved at montere det originale bagtøj, efter at have renoveret det. Det fik jeg også gjort, ligesom at jeg gik i gang med at udskifte instrumentpanelet, til den nyere model, det var heller ikke nogen lille opgave, jeg havde gemt samtlige ting, og alle dem jeg fik med, da jeg købte kassevognen. Og jeg fik brug for dem alle. Samtidig havde jeg fundet en generator, på 90 ampere, dobbelt så stor som den normale, samt en solcelle til taget, 120 amperes batterikapacitet. Jeg lavede også en kontaktplade, hvorfra jeg kunne styre ekstern / intern 220 volt div. Ladere, inverter m.m. samt en masse andet, vi havde fjernsyn og video til 220 volt. For at fikse den lidt op, var der monteret diverse ekstralygter og horn, der var ikke så få relæer i den bil efterhånden.
Min kone, for det var hun nu blevet opgraderet til, efter en dejlig prøvetid, syntes at, den lignede et Amerikansk juletræ, eller et omrejsende tivoli, og efterhånden måtte jeg skjule, når jeg satte noget nyt på. Men det gik dog lidt over, da det endelig lykkedes mig, at sikre mig, den Toyota Supra, med en dejlig 6 cylindret motor, som jeg havde været lun på i flere år. Jeg har altid været besat af lyden af, sådanne motorer.
Men alting har en ende, som en kunstner siger, jeg husker ikke hvem, og det skulle denne historie, nok have haft for længst, jeg er vist kommet langt omkring, også på det personlige plan, men syntes næsten ikke, at jeg kunne fjerne noget, af historien, uden at der, ville mangle noget.
Historien om vores første camper, sluttede i 2002 kort før sommerferien, hvor jeg fandt en camper på nettet, som var identisk, med den, vores nye venner i klubben, havde, og som vi begge var faldet for, da den havde en rigtig god indretning. Vi tog op til Nord Jylland og så på denne bil, og mens jeg undersøgte denne for at finde grundlag, for et godt afslag, viste sælgeren min kone, den vogn vi skulle have. Og sådan blev det.
Ja kvinderne har jo altid ret, og lad dem endelig blive i den tro, men jeg kan nu godt en gang i mellem savne, de mange timer jeg brugte, på vores første camper, og det at den ikke lignede alle andre.
Til dem der måske har læst dette før:
Der er grundet skilsmissen, blevet ændret og fjernet en del af historien, men intet kan fjerne de mange dejlige ture jeg havde med den, og de mange andre gode minder. At der også var nogle sure timer med vedligeholdelse samt en masse synsproblemer, har jeg mærkeligt nok, fuldstændig fortrængt i dag.
B.H.